Duben 2025
22.4. – 25.4. 2025 Země je kulatá, místa je tu dost
Den Země má každoročně 22. dubna svoje místo v kalendáři. V rámci oslavy tohoto svátku jsme realizovali po celý týden tematicky zaměřené aktivity na environmentální výchovu a ochranu přírody. Hlavním cílem bylo zvýšit povědomí dětí o významu péče o naší planetu, a podpořit jejich zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Na úvod jsme se seznámili s naší planetou Země. Pro lepší představivost jsme sáhli opět po globuse. Osvěžili si naše znalosti vodstvo x pevnina, a připomněli si jejich topografické barvy. Zjistili jsme, že modrá barva má největší zastoupení. Osvojili jsme si základní poznatky o vodě a jejímu významu. V naučném pořadu Kostičky jsme měli možnost dozvědět se mnoho nových a zajímavých informací. Program nám přiblížil její význam v přírodě i každodenním životě. Také nám ukázal, jak správně s vodou hospodařit a chránit ji. Podnětem pro naše zkoumání se stal pokus, kdy jsme si uvědomovali důležitost vody pro rostliny. Děti se učily nejen respektovat přírodu, ale i přemýšlet, jak mohou být prospěšné. Opakovali jsme základní pojmy a význam třídění odpadu do příslušných barevných nádob. Vedli jsme děti, aby se ekologické nakládání s odpady stalo automatickou součástí jejich každodenního života. Oslava tohoto svátku byla skvělou příležitostí, jak učit budoucí generaci důležitosti pečovat o životní prostředí.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost – práce s temperovou barvou a lepidlem
Tematicky zaměřené aktivity
Pohybové aktivity
Praktické dovednosti – po zasazení semínka sledujeme jeho potřeby, učíme se rozpoznávat, kdy je zemina suchá, a kdy je potřeba zalít
14. – 17.4. 2025 Hody, hody, doprovody
Velikonoce jsou jedním z nejkrásnějších svátků jara. Symbolizují nový začátek a radostné chvíle strávené s blízkými. Naši prioritou bylo děti seznámit s jarními svátky, přibližovat jim přiměřeným způsobem jejich význam, a zapojit je do jejich příprav. Poskytnout tak dětem prožitek a předat cenné dědictví předchozích generací. Na začátku týdne jsme si vysvětlili, že každá tradice a zvyk má svoji myšlenku. Jak probíhaly oslavy Velikonoc dříve, jsme si objasnili při zhlédnutí pohádky Chaloupka na Vršku – Jak se pomlázky ztratily. Představili jsme si, které symboly a předměty souvisí s oslavou tohoto svátku. Na jejich příchod jsme nezapomněli ani při výtvarné činnosti. Děti si měly možnost vyzkoušet různé výtvarné a pracovní techniky. Od barvení vajíček, až po papírové tvoření. Pestrobarevné výrobky nám určitě ve školce zpříjemnily velikonoční atmosféru. Papírová vajíčka nám poskytla možnost procvičit a upevnit základní a doplňkové barvy. Nechyběly ani pracovní listy a omalovánky právě s touto aktuální tematikou. Ve středu se naší třídou linula vůně. Praktické dovednosti jsme upevňovali při pečení beránka. Společná příprava přinesla nejen radost z práce, ale také posílila smysl pro spolupráci. Tematicky jsme zařadili pohádku O slepičce a kohoutkovi. Děti se seznámily s dějem příběhu a zapojily se do nabízených aktivit spojených s tématem. Malí koledníci se naučili lidovou báseň Hody, hody doprovody.
Přejeme Vám prosluněné Velikonoce plné pohody, radosti a úsměvů.
Z nabídky činností:
Tematicky laděné aktivity:
Pečeme beránka
Upevňujeme základní a doplňkové barvy, velikosti a prostorovou orientaci
7.4. – 11.4. 2025 Naše kočka strakatá, měla čtyři koťata
Symbolem jara jsou mláďátka. Ať už ve volné přírodě, nebo v domácnosti. Tento týden jsme se zaměřili na využití poznatků o domácích a hospodářských zvířatech. Nejdříve jsme si vysvětlili, že mezi domácí zvířata nepatří jen mazlíčci, ale také ostatní druhy zvířat, která chováme pro hospodářský užitek. Děti si osvojily jejich základní poznatky, úlohu v životě lidí, jakou péči vyžadují. Objasnili jsme si pojmy samec x samice x mládě. Učili jsme se přiřazovat druhy, které patří do zvířecí rodinky. Prostřednictvím nové didaktické pomůcky jsme měli možnost procvičit logické myšlení, prostorovou orientaci, přiřazovat k určitému zvířeti vhodný prostor pro jejich žití. Dozvěděli jsme se spoustu užitečných rad v péči o domácí mazlíčky. Zvířata jsme poznávali také podle zvuků, které jsme se pokusili napodobit. Věnovali jsme se pohádce O koťátku, které zapomnělo mňoukat. Tato pohádka je kreativní, zábavná a zároveň poučná. Děti si vyzkoušely zahrát roli koťátka a ostatních postav z pohádky. Vysvětlili jsme si, jak můžeme kamarádovi pomáhat, a jaké to je, když potřebujeme pomoc od ostatních. Pohádka nás inspirovala k pohybovým hrám Na kočku a myš, překonávali jsme překážky jako zvířátka. Cílem tohoto týdenního bloku bylo nejen seznámit děti se zvířaty, ale také poukázat na jejich užitečnost pro lidstvo.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost na téma domácí zvířata
Tematicky laděné aktivity
O koťátku, které zapomnělo mňoukat
Poznáváme domácí a hospodářská zvířata
V rámci projektu Map IV se uskutečnil 8.4. 2025 program Lokomoce s paní Pavlou Jakubcovou
31.3. – 4.4. 2025 Čáp ztratil čepičku
Jedním z nejnápadnějších znaků jarního období je návrat stěhovavého ptactva. Pozorovat můžeme mnoho druhů, které se po zimě vracejí zpět. Jejich návrat je spolehlivým signálem, že zima už je pryč. Tento týden jsme se rozhodli věnovat těmto opeřencům. Zjišťovali jsme, jaké výzvy jim jarní migrace přináší. Povídali jsme si o jejich hnízdění, o tom, jak je důležité chránit přírodu a zajistit, aby měli dostatek bezpečných míst pro svůj život. Ukázali jsme si, že každý ptáček má svůj jedinečný styl. Zahráli jsme si na architekty a zkusili si vytvořit vlastní hnízda z přírodních materiálů. V rámci čtenářské pregramotnosti byl zařazen příběh O lišce a čápovi. Po přečtení příběhu jsme se zaměřili na jeho ponaučení jako je důležitost vzájemného respektu a přizpůsobení se druhým. Společně jsme se zamysleli a propojili jsme i reálné situace ze školního života, kdy se děti musí naučit spolupracovat a respektovat odlišnosti. Každé nové informace byly propojeny se cvičením. Proměnili jsme se v ptáčky a napodobovali jejich let a tempo. Uspořádali jsme vajíčkový slalom mezi rozmístěnými kužely. Každý den společně sledujeme počasí, a povídáme si o tom, jaký vliv má počasí na přírodu. Při pobytu venku hledáme první známky jara, obdivujeme rozkvetlé zahrádky a upevňujeme typické znaky tohoto období. V pátek jsme přivítali v MŠ milou návštěvu. V rámci projektu MAP se uskutečnil pod vedením paní Kateřiny Chalupníkové speciální program zaměřený na podporu čtenářské gramotnosti.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost na téma: znaky jara, příprava velikonoční dekorace
Tematicky laděné aktivity
Stavíme hnízda z kostek a přírodnin
Během naší vycházky jsme měli příležitost navštívit ovečky.
Jarní čtení s paní K. Chalupníkovou